Whatsapp Canlı Destek
Telefon Hemen Ara

LAKTOZ İNTOLERANSI NEDİR? BELİRTİLERİ VE TEDAVİSİ

Laktoz intoleransı, vücudun süt şekerini veya laktozu sindirememesinden kaynaklanır. Laktozu basit şekerlere veya monosakkaritlere parçalamak için vücudun ince bağırsakta üretilen “laktaz” adı verilen enzimi üretmesi gerekir. Laktaz, laktozu glikoz gibi daha basit şeker formlarına ayırır, böylece vücut tarafından emilebilir ve kullanılabilirler. Laktaz olmadan süt ürünlerindeki laktoz sindirilemez. Bu, birçok insanın süt ürünleri yedikten veya içtikten sonra yaşadığı gaz, kramp ve ishal semptomlarına neden olur . 

İnsan vücudu; bebeklik çağında anne sütündeki laktozu sindirebilmek adına en yüksek laktaz seviyesine sahiptir. Bebekler sütten kesildikten osnra laktaz seviyeleri düşmeye başlar ve Dünya nüfusunun %70’inde genetik olarak laktoz intoleransı görülmektedir.

BELİRTİLERİ NELERDİR?

Laktoz intoleransının belirtileri arasında gaz , ishal , şişkinlik , kramplar, mide bulantısı ve ağız kokusu yer alabilir . Bu semptomlar, laktoz alımından 30 dakika ila 2 saat sonra başlayabilir ve 3 güne kadar sürebilir. Semptomların şiddeti kişiden kişiye değişir ve tolere edilebilen laktoz miktarına bağlıdır. Sindirilmemiş laktoz, vücudunuzun suyunun büyük bir kısmını bağırsaklara çekerek ishale neden olur. Bağırsaktaki bakteriler de laktozla beslenir ve hidrojen üretir, bu da gaz ve şişkinliğe neden olur.

TEDAVİLER

Laktoz intoleransı çoğunlukla diyette yapılan ayarlamalarla kontrol edilir . Küçük çocuklar için laktoz içeren tüm yiyeceklerden kaçınılmalıdır. Yetişkinler ve daha büyük çocuklar için tolere edilebilecek laktoz miktarı değişecektir. Bazı insanlar düşük laktoz seviyelerine sahip tereyağı ve eski peynirleri yiyebilirken, diğerleri bir bardak sütün onları rahatsız etmeyeceğini, ancak ikisinin rahatsız edebileceğini görebilir. Laktoz intoleransı olan kişiler, tolere edilen süt ürünlerinin türünü ve miktarını ancak deneme yanılma yoluyla öğrenebilirler.

Süt tüketimini azaltmak için ipuçları:

  • Diğer yiyeceklerle birlikte laktoz içeren yiyecekleri yiyin
  • Gıda etiketlerini dikkatlice okuyun
  • Laktoz içeren yiyecekleri daha küçük porsiyonlarda yiyin
  • Süt ikamesi deneyin (soya veya pirinç sütü)
  • “Canlı kültürler” içeren yoğurtları deneyin; daha iyi tolere edilebilirler

 

Laktoz içerebilecek diğer gıdalar şunlardır:

  • Ekmek ve diğer unlu mamuller
  • Kahvaltı içecekleri
  • Şekerler ve atıştırmalıklar
  • Sakız
  • Kurabiye ve sandviç kurabiye dolguları
  • Krem likörler ve likörler
  • Kremalı sebzeler
  • Soslar
  • Patates kızartması (laktoz bir esmerleşme maddesidir)
  • Hazır kahve (şekerli, kremalı, aromalı)
  • Margarin
  • Krep, bisküvi ve kurabiye karışımları
  • Toz kahve kremaları
  • İşlenmiş kahvaltılık gevrekler
  • Puding ve karışımlar
  • Salata sosları
  • Çorbalar

Süt ürünü olmayan kalsiyum açısından zengin besinler

SEBZELER Kalsiyum
İçeriği
Laktoz
İçeriği
Brokoli (pişmiş), 1 su bardağı 94-177 mg 0
Çin lahanası (Pişmiş), 1 su bardağı 158 mg 0
Karalahana (pişmiş), 1 su bardağı 148-357 mg 0
Kale (pişmiş), 1 su bardağı 94-179 mg 0
Şalgam yeşillikleri (pişmiş), 1 su bardağı 194-249 mg 0
BALIK/DENİZ ÜRÜNLERİ Kalsiyum
İçeriği
Laktoz
İçeriği
İstiridye (çiğ) 1 su bardağı 226 mg 0
Kemikli somon (konserve) 85 gr 167 mg 0
Sardalya 90 gr 371 mg 0
Karides (konserve), 80 gr 98 mg 0
     
DİĞER Kalsiyum
İçeriği
Laktoz
İçeriği
Pekmez (2 yemek kaşığı) 274 mg 0
Tofu (Kalsiyum tuzları ile işlenmiş) 80gr 225 mg 0